dinsdag 29 januari 2013

Net een patatje, maar dan heel anders


Ze zitten in ouderwets puntzakje,
gemaakt van gerold velletje vetvrij papier. De eerste keer dat ik een dergelijk soort patatkraam (Churreria) zag, kreeg ik een onweerstaanbare trek in een heerlijk zakje patat. Ik vond het wel vreemd dat ik geen pot mayonaise maar een kom chocolade zag staan. En ik nergens de tekst "patates frites" maar wel die met "churros" tegenkwam, maar ik was er zo van overtuigd dat het patat was dat ik een zakje bestelde.

Maar wat een tegenvaller,
de churros smaakt niet naar een heerlijk gezouten patatje maar naar een soort donut. Het viel me zo tegen dat ik ze later nooit meer besteld heb.


Maar onlangs
zag ik weer eens een churreria staan en het viel me op dat toch heel wat niet-Spanjaarden ze lekker blijken te vinden.


Maar het viel
me ook op dat het net lijkt of de Spaanse mevrouw van de churreria zelf niet goed begrijpt waarom die buitenlanders de churros lekker vinden.

Churros,
is een snack die oorspronkelijk uit Spanje komt.
Gemaakt van gefrituurd tarwedeeg maar soms ook wel van aardappeldeeg. Ze zijn behalve in Spanje ook populair in Latijns-Amerika, Frankrijk, Portugal, Marokko, de Verenigde Staten, Australië, en de Spaanssprekende Caribische eilanden. Er zijn twee soorten churros in Spanje. De ene is dun (en soms geknoopt) en de andere is lang en dik (porra).

7 opmerkingen:

  1. Ook al loop jij niet warm voor die lekkere voedzame churros y Chocolate....
    je gevoel voor humor en passie voor fotografie hebben er gelukkig niet onder geleden;-)

    Hier in ons kikkerlandje kom je de bakwagens met churros ook regelmatig tegen op kermissen,weekmarkten,braderieën,kerstmarkten,zelfs is het mogelijk om een churreria voor enige uren voor te laten rijden op feestjes en partijen,
    Wat eens begon als snel en voedzaam ontbijt voor de Spanjaarden is op de dag van vandaag een lekkernij in veel landen,
    maar of het hier de plaats van de oliebollen en poffertjeskraam zal verdringen....denk het niet.

    Ik at de churros voor het eerst 32 jaar geleden aan de Costa Blanca,nou moet ik eerlijk bekennen dat het bij ruim 35 graden mij ook niet zo lekker smaakte,maar ik wil altijd het liefste met alle ambachtelijke lekkernijen kennismaken in den buitenlanden....
    Later deed ik nog eens een poging op de vreemdelingenmarkt in het Antwerpse op een winterse zaterdagmorgen.....en het beviel me al een heel stuk beter,ook al ben ik meer van het hartige/pittige,alleen al als handenwarmertje was die puntzak lekker.

    Met vriendelijke groeten,
    Ger


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo op het eerste gezicht lijken het wel knakworstjes en ziet het er best lekker uit.
    Ik heb het nog nooit geproefd dus hoe het smaakt kan ik geen oordeel over geven.
    Ik heb zulke wagens met deze Churreria hier nog nooit gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. i bet they would be good, but yes, surprising if you were expecting potato fries. :) i'd love some of either kind. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat zijn ze lekker! :)...Heb ze ook al geproefd en kan ze zeker aanraden. Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Churros zijn mij te zwaar en vet, maar wel heel Spaans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kon ik je maar een patatje opsturen dan deed ik het hele goede foto's Wout lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...