dinsdag 6 december 2011

Klote Beesies


Ze zijn het gezicht van de tuin en geven er dat mediterrane accent aan, “de Palmbomen”

Ze zijn als kleine boompjes geplant met de gedachte om er later in een hangmat onder te liggen.

Om één te zijn met de natuur, de zee en de wolken.

Vergeet het maar!!!
De uitdrukking “Ik gun je veel personeel”, om aan te geven dat je dan gebukt kunt gaan onder veel zorgen en narigheid, slaat nergens op. Nee, “ik gun je veel palmbomen”, dat zaagt pas hout. Fout is natuurlijk dat ik me niet eerst heb verdiept in de diverse palmensoorten. Zo heb ik een piepkleine  “Washingtonia Robusta” bij het zwembad geplant – je ziet links op de foto zijn stam -, die boom is inmiddels zo groot dat ik hem met een ultra-groothoek nog niet helemaal op de foto krijg. Ik weet nu dat ze 25 meter hoog worden en als je pech hebt zelf 30 meter, de naam “Robusta” had me aan het denken moeten zetten. Ieder jaar moet er een mannetje inklimmen - met ijzers onder zijn schoenen - om de dode bladeren af te snijden en de stam te schillen. In de zomer is de bloei en vallen de uitgebloeide bloempjes in het zwembad, waardoor het filter verstopt. In de herfst vallen er tientallen kilo’s bessen vanaf, waardoor regelmatig de zwembadpomp in de soep draait. Het terras wordt gitzwart van die bessen, zoals je op de foto kunt zien. Ieder dag moet ik met een blazer die bessen weghalen,met een hogedrukspuit het zwart van de tegels en met een schepnet de bessen uit het zwembad. Maar erger is dat die bessen ook in de vijver vallen waardoor het water dood slaat en de vissen stikken. De natuur zelf is dus eigenlijk niet natuurvriendelijk, ik was dan ook van plan om die palm met een kraan weg te laten halen. Alleen er is iets tussen gekomen…………   

Van de week zat namelijk dit beestje in de tuin, de Palmsnuitkever of Rode snuitkever (Rhynchophorus ferrugineus) - in het Spaans  Picudo rojo -. Haar larven hebben het voorzien op de andere palmbomen in de tuin zoals de Phoenix Canariensis en in mindere mate ook de Phoenix Datilifera.

De vraatzucht van deze larven is zo groot dat ze zelfs al spreekwoordelijk is, “Kevertje rood, palmpje dood”. De Palmsnuitkever werd voor het eerst ontdekt in de palmoase “Wadi Feran” in de Sinaï woestijn. Vervolgens verspreidde hij zich snel over het hele Middellandse Zeegebied. De rode kever is vrijwel onmogelijk te bestrijden. Vooral omdat de palmen vaak in openbare parken en langs boulevards staan, waar je niet met giftige middelen kunt spuiten. Inspuiten is wel geprobeerd, maar met een mager resultaat en tegen hoge kosten. Rondom de Palmsnuitkever is inmiddels een hele business ontstaan waar flink wat geld in omgaat. Ik ben bang dat we de palmbomen kunnen afschrijven en dat ik die hangmat niet hoef aan te schaffen.

Temeer omdat een nog een Palmen-Killer bij mij in de tuin zit, namelijk de Palmmot (Paysandisia archon). Maar daar ben ik pas achter gekomen nadat ik op zoek ging naar meer informatie over de Palmsnuitkever.
Ieder jaar in Augustus heb ik allemaal van die leuke vlindertjes in de tuin en ik was daar best een beetje trots op om dat ik dacht dat ik mijn tuin vlindervriendelijk had gemaakt door de beplanting. Dat klopt ook wel maar niet de soort beplanting die ik voor ogen had. Ik was zelfs pissig als de merels er één te pakken hadden genomen, wat je kon zien aan de achtergelaten vleugeltjes op het terras. Ik vond het wel raar dat ik ze niet in mijn vlinderboekje zag staan, maar daar staan wel meer vlinders niet in. Dit schrijft Wiki erover;
De palmmot (Paysandisia archon) is een nachtvlinder uit de familie van de Castniidae. De spanwijdte is 9 tot 11 centimeter. Door zijn verschijning en doordat de soort overdag vliegt wordt het dier makkelijk voor dagvlinder aangezien. De palmmot is polyfaag op palmen.

De soort komt van oorsprong voor in Argentinië en Uruguay. Halverwege de jaren negentig van de twintigste eeuw is de soort geïntroduceerd in Frankrijk, waar hij waarschijnlijk met geïmporteerde planten is meegekomen. Sindsdien heeft de soort zich in Zuid-Europa verspreid en vormt daar een plaag voor palmen.
Ik weet het zeker! mijn tuin gaat op de schop en ik maak een rotstuintje met vetplantjes en cacteeën. Maar eerst maar eens informeren wat daar nu weer mis mee kan gaan. Hoewel knotwilgen misschien ook niet zouden misstaan en het is eens wat anders.
Op het blog van Wonen in Spanje kun je meer lezen over de Palmsnuitkever.

22 opmerkingen:

  1. Goh, wat is je leven hard, Wout.
    Trouble in paradise, so to speak.
    Ik heb medelijden met je hoor, echt...
    Wat een pech.
    Succes met de heraanleg!
    Zolang je maar niet begint met beton gieten he!
    Ben je wel safe natuurlijk...
    :-)) XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Mooi hutje, ondanks de gevaarlijke jungle er rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh! Mooie foto's natuurlijk ook!
    :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knotwilgen, zou ik niet doen. Wel eens gehoord van de watermerkziekte? http://www.ilvo.vlaanderen.be/NL/Onderzoek/Gewasbescherming/Expertise/Watermerkziektewilg/tabid/228/Default.aspx
    Het beste zou zijn als je in Sinija grote palmbomen zou gaan verkopen van plastic,maar ja, die uv straling hier.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Nadja,
    Met mij hoef je geen medelijden te hebben hoor, maar wel met die arme palmbomen asjeblieft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Edwin y Cornelia,
    Nee, van de watermerkziekte heb ik nooit gehoord. Ik kwam op knotwilgen omdat die gekapte palmen me daar altijd aan doen denken en ik een liefhebber van de polder ben. Voorts vind ik het een wonder dat je de hele dag met een wilgentak als wandelstok kunt lopen, hem daarna in de grond steekt en er na een half jaar een boompje ontstaat. Artificiële palmen is inderdaad geen oplossing, die krijgen na een jaar een kleur groen die niet te beschrijven is, zo lelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel heel erg zonde van zo´n mooie tuin Wout. Wat dacht je van herplanten met amandelbomen. Kan je nog spijs maken ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb wel eens een oude amandelboom geplant Aart, maar onder mijn tuin ligt een rotsplaat. De amandelboom kon niet diep genoeg wortelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wout allereerst zou ik je stulpje ook wel willen ha ha super
    en ja dit is heel vervelend een troost je hoef niet te zagen het word voor je gedaan (maar hoe lang duurt dat ) maar dit is toch wel afschuwelijk als ik jou was zou ik Knotwilgen plaatsen al zijn ze helemaal verrot in het voorjaar zijn ze weer top en ze zijn mooi en weer eens iets anders hé toch nog iets Hollands
    Maar dit is heel vervelend voor jullie die tuin ziet er zo schitterend uit heel jammer hoor en die beestjes zien er ook mooi uit maar alle moois is niet goed dat zie je maar weer
    sterkte hé
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Wout,

    Ten eerste wat heb je een super gave tuin.
    Kijk dat is voor mij makkelijk zeggen want ik geniet van de foto's en heb niet de voor jouw bijbehorende problemen.
    Al hoe wel.............
    Wij hadden het zelfde probleem (soort van) in de tuin.
    We hadden een hartstikke leuk boompje van een meter of 5 hoog met heeeeeel veel kleine blaadjes.
    En ja hij stond naast de vijver.
    Je snap het al, bij het kleinste zuchtje wind alle blaadjes in de tuin en foute boel voor de vijver.
    Paul heeft de haren van het boompje met de kettingzaag geknipt, ongeveer op heup hoogte.
    Er een mooi rond blad over gemaakt en nu heet het boompje stamtafel ;-)

    Succes met de verbouwing van je tuin.
    Misschien moet je die prachtige tuin gewoon laten voor wat hij is en van je palm een stamtafel maken ;-)

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Acht wat jammer Wout.....
    Heb je zo'n mooie tuin en moet alles op de schop...
    tranen springen toch in je ogen...
    wat zonde....
    Ben eigenlijk best jaloers op je...
    wat heb je daar een mooi optrekje.....
    ik hoop voor jou dat je toch nog iets kunt vinden waardoor je de beestje weer je tuin uitkrijgt...
    Ik zal voor je duimen....sterkte in ieder geval...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Woud
    geweldige serie en wat is het daar mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Te han quedado preciosas. Felicidades.
    Un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een gedoe
    die rooie met die slurf is wel prachtig
    wij hebben ook roodzwarte kevers, gewoon hier in holland maar dan met een hele lange nek

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Bob,
    Ik dacht dat de Giraffekever alleen op Madagaskar voorkwam, ik wist niet dat hij ook op het Rozenplein zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Wout, zo te zien heeft de tuin nog niet echt geleden onder de vraatzucht van insecten...
    Wat een prachtig paradijs heb je daar.

    Groet,

    Ben van den Broek

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee Ben, nu nog niet maar grote kans dat er binnen een jaar geen palmboom meer staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow! Ik zou de beestjes niet erg vinden als ik maar in zo'n plek kan zitten :) Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtige tuin maar wat een verschrikking kan de natuur zijn als het om die ellendige rotinsecten gaat, zonde van de palmbomen die je wel wilt houden en vaak valt inderdaad niet zonder grof geweld van die rotbeestjes af te komen. Wij hebben nu een invasie van Leaf cutting ants, in de achtertuin, erg dicht bij het huis..... ook van die Klote Beesies ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Bianca. Die rotbeestjes zijn erger dan ik dacht, je kunt ze alleen bestrijden met gif en daar ben ik juist zo op tegen. Want met dat gif bestrijdt je niet alleen die kevers maar ook de hagedissen en andere dieren in de tuin. Prettige feestdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Wout, dat is hetzelfde probleem wat wij hier hebben, het gif wat je moet gebruiken is wel zo erg daar gaat alles omheen aan beestjes dood van (meer dan wat je dood wilt hebben) dus ik begin er ook niet aan, als ik de etiketten lees hoef ik al niet meer. Leaf Cutting Ants eten ook nog eens alleen de schimmels die ze zelf kweken in hun nesten (erg slim van ze ook wel ;-) Misschien toch maar met een keteltje kokend water ;-) Succes met je beestjes en ook prettige Feestdagen daar !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig blogbericht. Zowel tekst als foto's. Wat woon je mooi! Apart dat zo'n mooie kever en zo'n mooie vlinder zulke minder mooie gevolgen hebben. In ieder geval blijft het uitzicht er wel!!

    Succes ermee.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...