zondag 13 februari 2011

's Morgens winter - 's Middags zomer

Toen ik 's zaterdagmorgen om half zeven Benitachell passeerde en op de thermometer in de auto keek dacht ik even dat hij kapot was, -3 graden Celsius gaf de display aan.


Nu ligt Benitachell op 142 meter hoogte maar toen ik even later langs Jávea kwam was het nog maar 1 graad warmer en Jávea ligt slechts 12 meter boven de zeespiegel en ook nog aan zee.


In de Marjal de Pego-Oliva aangekomen was de temperatuur nog steeds 2 graden onder nul, was het gras bevroren en hing er een dichte nevel over het gebied wat echter snel minder werd toen de zon opkwam.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo’n vroege vogel ben en ik stond er dan ook van te kijken dat het ’s morgens vroeg nog zo koud is terwijl we overdag gemakkelijk de 18 graden aantikken en alles al volop bloeit.

Nu is Februari van oudsher de koudste maand aan de Costa.-Blanca – precies 6 maanden na de warmste, Augustus. Maar die vlieger gaat al een aantal jaren niet meer op, want Juli is tegenwoordig vaak warmer dan Augustus en Februari is niet meer zo koud.

In ieder geval is de nevel ideaal om te fotograferen, heerlijk zacht licht. En ik was dan ook helemaal niet blij dat om een uur of tien de zon weer zijn positie innam.

Ik bekijk namelijk iedere dag het weerbericht om te zien of er misschien bewolking aankomt zodat ik er op uit kan met mijn fototoestel, maar vrijwel altijd zie ik tot mijn spijt dat gele rondje. Maar gelukkig schijnt er deze week bewolking te komen, heerlijk!

In de Marjal kwam ik nog een zangvogeltje tegen wat ik nog niet eerder heb waargenomen, de Zwartkoprietzanger (Acrocephalus melanopogon). Het beestje schijnt volgens de boeken prachtig te kunnen zingen en is in Nederland en België niet te zien. Gelukkig maar, want daar hebben ze al bewolking en je kunt tenslotte niet alles hebben.

14 opmerkingen:

  1. Grappig hoor! En erg attent tegenover je arme Belgische en Nederlandse publiek! "-)
    Stuur dat gele rondje dan maar wat vaker naar hier! Of kom op vakantie, wolken zat!
    Goh tjongejonges... Maar geweldige foto's!
    Die bovenste is het helemaal voor mij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These are gorgeous images. Truly beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij wil graag bewolking vanwege het licht denk ik?? anders zou je geen bewolking willen toch...
    wat een prachtige serie Wout...
    De kou straalt er vanaf...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi,
    You captured beautiful atmosphere in these shots! Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wout,
    Prachtige serie van deze koude dagen..
    Heel mooi en sfeervol vastgelegd..
    Leuke omschrijving erbij..
    Groetjes Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie sfeerbeelden !
    die temperaturen maken dat extra sfeertje mogelijk
    gr, peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wout,

    Wat een prachtige serie foto's, de kou komt me tegemoet, heerlijk sfeertje een prachtig gebied daar. En dan als kroontje een machtig mooi zangvogeltje

    enne dat gele rondje wil ik wel even lenen...

    groetjes yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wout een hele mooie serie foto's weer mooi dat deemstige weer en heerlijk smorgens vroeg hoor erop uit trekken en je zie het het levert prachtige plaatjes op
    Fijne avond groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb genoten van deze prachtige reeks met schitterende foto's!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook de leukste thuis zekers ? Zit ik hier al die tijd te wachten op dat gele rondje en jij hebt t en wil t niet. Neenee inderdaad nevel en wat bewolking geven inderdaad een extra accentje aan foto's, vaak veel mooier en sfeervolle dan zonneschijn. En anderzijds: n mens wil altijd hebben wat hij/zij niet heeft he, binnenkort schijnt de zon misschien een maand aan een stuk en dan staan we te smeken om regen... weet je ik ben blij in een land met 4 seizoenen te wonen ! o ja :prachtige serie trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ein Morgen an dem man lieber seinen heißen Tee daheim trinkt, doch in der Wärme der Stube solche schönen Motive verpaßt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's, mooi met die mist, geeft wel sfeer. Wat een leuk vogeltje, daar heb ik nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. genoten Wout en stikjaloers op je Zwartkoprietzanger! Prachtig en zeldzaam hem zo mooi voor de lens te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...